På safari eventyr i Tanzania

Mit navn er Jacob Schillums, og jeg har igennem de sidste 5 år arbejdet hos Bravo Tours.

Jeg sidder til dagligt i Herning som sælger i vores safari afdeling. Her vejleder jeg kunderne i vores spændende safari produkter, så vi sammen kan finde deres drømmerejse. En vigtig del af mit arbejde er at jeg altid er opdateret på vores produkter. Det sker igennem tæt dialog med vores personale i Afrika.

Udover vores tætte samarbejde med vores personale i Afrika, besøger vi også med jævne mellemrum vores destinationer i Afrika. Nu er det så blevet min tur til at komme til Afrika igen. Denne gang går turen først til Mombasa, derfra videre til Tsavo og Amboseli, før vi kommer til Tanzania.

På Kenya delen vil jeg være alene med vores destinationschef, Claus Jensen eller Kenya Claus, som de fleste kender ham som. Efter Amboseli kører vi til Arusha i Tanzania hvor min safari kollega fra kontoret i Herning, Lene Rosendahl vil komme ned og følges med os på resten af turen.

Turen i Tanzania vil bringe os igennem Tarangire, Lake Manyara, Ngorongoro, Serengeti for at slutte ude ved Victoria søen. Her kører vi tilbage til Kenya via Masai Mara for at slutte vores studietur i Nairobi. En rigtig spændende tur på 12 dage. Vi vil dagligt (hvis det er muligt) skrive herinde omkring vores oplevelser på turen.

Starten på eventyret i Kenya

Efter en god flyvetur med Kenya Airways ankom vi her til formiddag til Mombasa. Vi kørte ud til Kenya Claus hvor jeg skal have den første nat, før vi imorgen kører videre til Tsavo. Efter en lille lur og et tiltrængt bad, gik turen ind til Mombasa by.

Vi startede med at besøge det lokale marked. Det er en stor oplevelse hvor man kan opleve alt fra de lækreste krydderier til tørret fårehoveder. Her komme alle ens lugtesanser på overarbejde. Herefter gik vi igennem den gamle by, med alle dens fantastiske historier, ned til fort Jesus. Mombasa er en by som har alt at byde på. Det er en rigtig hektisk afrikansk storby.

Vores hoteller ved Mombasa kysten ligger i området som hedder Diani. Det ligger ca 30 min kørsel fra Mombasa. Her har man lækre hoteller lige ned til den smukke strand. Her er også lidt by, men ellers stille og rolig i forhold til Mombasa by.

Husk at hvis du vælger at tage ud til kysten, så skal man ikke snyde sig selv for en bytur i Mombasa. Nu står den på lækker grill mad ved poolen, der er lige nu 26 grader. Så det bliver ikke bedre:-).

10 elefanter kun 15 meter væk

Sidder lige nu udenfor vores “telt” på lodgen og kigger ud i mørket. Ikke fordi jeg kan se noget, men lydende er så mange. Det er lidt skræmmende med alle de lyde, men bliver trygt beroliget af det hegn som omkranser vores lodge. Da jeg skulle ned og have aftensmad var der en lille gruppe på ca 10 elefanter som stod ved hegnet, ca 15 meter fra vores telt.

Elefanter
Elefanter lige uden for døren i Tanzania

Dagen begyndte i Mombasa, som vi forlod omkring kl. 10. Vi kørte direkte til Tsavo som ligger ca. 2 timers kørsel væk. På vejen ud af Mombasa gjorde vi dog et lille stop ved et supermarked for at købe lidt ost og kiks som vi kunne få til frokost. Så behøvede vi ikke at skulle bruge tid på at skulle ind et sted at spise undervejs. Jeg har været rigtig spændt på hvordan Tsavo var som safari park, og må sige at jeg på ingen måder er blevet skuffet.

På 4 timers kørsel har vi set omkring 20 forskellige dyr og nok 400 elefanter.  Tsavo er ca halv så stor som Danmark, så det er en imponerende park med masser af dyreliv og oplevelser. Efter 4 timers fantastisk safari kørsel kom vi frem til vores lodge Ashnil.

Giraffer på safari i Tanzania

Ashnil er et skønt sted. Specielt deres pool er helt fantastisk. Den ligger lidt for sig selv ud mod hegnet. Så der kan man svømme rundt mens dyrene går mindre end 10 meter fra dig. Nu er min godnat Gin og Tonic tom, og det er tid til at sove så vi er klar til at komme tidligt op imorgen.

Løvemor og unge i Tsavo

Kl 6 bliver vi vækket, det er tid til at få lidt morgenmad før vi skal ud og se flere dyr i Tsavo. Vi når kun at køre i 10 min før vi får en dyre oplevelse som jeg ikke vil glemme.

30 meter henne af vejen kommer en løve mor gående imod os med en lille løve unge i munden. Hun er ved at flytte hendes unger til et nyt sted. Hun stopper op og kigger hen imod os. Vi har slukket motoren og er helt stille. Efter et stykke tid begynder hun igen at gå hen imod os. Hun går lige forbi vores bil.

Under en meter fra mig kommer denne fantastisk hun løve gående med en helt lille løve unge i munden. Hvilken start på dagen.

Da kl bliver 11 er det tid til at vi forlader Tsavo og køre mod Amboseli.

På ca 24 timer i Tsavo har vi set 31 forskellige dyr og uden at overdrive, et sted mellem 600-700 elefanter. Efter ca. 4 timers kørsel er vi fremme ved gaten til Amboseli national park. Da vi kører ind i parken er det ikke kun dyrene som tager imod os, men også Afrikas højste bjerg Kilimanjaro.

Hvor er det et imponerende syn at se bøfler, zebra, gnuer og alle de andre dyr med Kilimanjaro i baggrunden.

Kilimanjaro
Elefant med Kilimanjaro i baggrunden

Amboseli er en mindre park, men igen med masser af dyreliv. Før vi kører mod vores lodge for natten skal vi lige ind og se en anden lodge på vejen. Efter at have besøgt Serena lodge køree vi til Sentrim.

Vi er alle trætte efter en lang dag, så efter en god middag hopper vi under dynen.

Det sidste af Amboseli

Efter en tidlig morgenmad går turen mod grænsen. Vi vælger at køre igennem Amboseli, så vi kan få det sidste med af denne smukke park. Omkring kl 9 er vi fremme ved grænsen til Tanzania. Efter kun 30 min er det lykkedes os at få stemplet ud af Kenya og fået visum til Tanzania. Så vi er fremme ved vores hotel i Arusha kl 11.

I dag er lidt en dag til afslapning. Vi skal hente vores kollega, Lene kl 19.30 i lufthavnen hvorefter vi skal ud og spise med vores agent. Dagen er brugt på lidt afslapning og en gå tur i byen. Man kan tydeligt mærke at vi er kommet syd for ækvator. Varmen er ikke så tryggende mere. Så det er skønt at gå rundt i byen.

Jeg beklager at de sidste dages blog indlæg først kommer nu, men vi har haft lidt tekniske problemer med det lille modem vi har med. Men den er nu blevet skiftet ud med en ny.

Nationalparken Tarangire

Efter morgenmad på hotellet i Arusha, gik turen mod national parken Tarangire. Turen igennem Arusha var en typisk hektisk afrikansk by oplevelse, med mange handlende på de lokale markeder. Vi passerede også byens vartegn, klokketårnet, som symboliserer at man befinder sig midt i Afrika. Tarangire nationalpark er på denne på denne årstid tør, men meget dyrerig.

Lodge i Tanzania

Vi havde en rigtig god oplevelse ved en af de få floder. Her var en stor flok zebraer og gnuer nede for at få vand . Vi oplevede også flere store flokke af elefanter.

På turen igennem parken så vi to lodge, før vi tjekkede ind på den tredje hvor vi skulle bo. Det var en telt lodge som ikke var indhegnet, så vi skulle være opmærksomme på dyrene når vi gik rundt. Efter vi havde fået et bad,  gik vi ned til bålet for at få en gin og tonic før aftensmaden. Aftensmaden var helt fantastisk, så vi kunne gå glade og mætte i seng.

Frodige Tanzania og Lake Manyara

Vi blev hertil morgen vækket i teltet til en kop dejlig varm kaffe på vores terrasse. På vej ned til spise teltet for at få morgenmad, fik vi en positiv oplevelse. Kun 5 meter fra spise teltet stod 3 elefanter og fik deres morgenmad. Vi tog velsmurte madpakker med, da vi kørte derfra mod Lake Manyara. Sceneriet skiftede fra det tørre Tarangire, Tanzania til det meget frodige og grønne Lake Manyara. Vi var betaget.

Vi kørte game drive i parken, hvor vi var heldige at se både blå aber, elefanter og masser af pelikaner.

Derfra gik turen op til Kirurumu Tented lodge, der ligger hævet over parken med en helt fantastisk udsigt over parken. Vi tog mod vest til Ngonogoro krateret, hvor vi så endnu to lodges. Vi kørte op over skyerne på højdedraget og kørte ned af den stejle kraterkant for endnu en fantastisk safari.

Vi fortsatte til Oldkvad Camp mellem Ngonogoro og Ndutu som er den syd østlige del af Serengeti. Campen er helt fantastisk og vi sluttede dagen af med en spektakulær solnedgang over sletten. Vi fik en dejlig middag og takker af for endnu en dejlig dag.

Verdens vidunderligste nationalpark – Serengeti

Klokken er seks om morgenen og vi åbner vores telt for at vågne til en helt utrolig solopgang med det flotteste farvespil over sletten. Vi spiser morgenmad, pakker frokostpakker og nyder udsigten fra campens helt utrolige udsigtspost. Vi kører mod menneskets vugge og får en opsigtsvækkende fortælling om vores oprindelse. Det var mere utroligt end vi havde forestillet os.

Vi kører ind til verdens vidunderligste nationalpark – Serengeti.

Game drive i Serengeti

Dyrelivet starter rigt allerede inden vi passerer gaten. Det er utrolig tørt, men det er typisk for årstiden. Vi så mange dyr, flodheste, krokodiller, geparder, løver, elefanter og mange gazelle og antilope arter. Vi besøger en lodge som vi er vældig begejstret for, ligesom de øvrige vi har set. Vi fortsætter til vores næste indkvarteringssted som er en Mobile Tented Camp. Den ligger midt i Serengeti og vi er omringet af dyr. Det er helt fantastisk og autentisk. Det er ægte safari.